Βίντεο Τέχνη και Πολυμέσα

Κωδικός μαθήματος
03ΕΠΚΧ 02-ΨΤ
Μονάδες ECTS
6
Εξάμηνο
Εξάμηνο Γ
Σειρά εμφάνισης
1
Κατηγορία μαθήματος
Κατεύθυνση
Ψηφιακές Τέχνες
Διδάσκων καθηγητής
Περιγραφή μαθήματος
Image
ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

🔵 🔴 🟡 Περιγραφή μαθήματος

Στόχος του μαθήματος είναι να παρουσιάσει τις ιστορικές, μεθοδολογικές και τεχνολογικές πτυχές του πεδίου της βίντεο τέχνης (video art) μέσα από περιπτώσεις καλλιτεχνών (1960- σήμερα), εξερευνώντας τον μεγάλο ρόλο του πεδίου στην διεθνή σύγχρονη σκηνή καθώς και την μετεξέλιξή του μέσα από τις ψηφιακές τέχνες. Επίσης, στοχεύει στην κατανόηση του αντίκτυπου του της κάμερας ως εκφραστικό μέσο, της κινούμενης εικόνας, του ήχου, της οθόνης και άλλων πολυμεσικών/ψηφιακών προσεγγίσεων σε συγγενή πεδία τέχνης όπως η performance art, οι εγκαταστάσεις, η εννοιολογική τέχνη και οι ψηφιακές τέχνες. Το μάθημα επιχειρεί να φωτίσει τις δημιουργικές και καλλιτεχνικές πτυχές των πολυμέσων (βίντεο, ήχος, εικόνα, κείμενο, προβολή, οθόνη, διάδραση), τις πειραματικές/ποιητικές συνδέσεις τους μέσα από την αντίληψη των οπτικών χαρακτηριστικών, του χρόνου, της μη-γραμμικής αφήγησης, του κειμένου και σωματικής χειρονομίας. Το παρόν μάθημα στοχεύει στην ανάπτυξη αισθητικής και δημιουργία καλλιτεχνικής σκέψης με πολυμεσικό/ψηφιακό χαρακτήρα, εστιάζοντας στην σύλληψη και δημιουργία καλλιτεχνικών έργων στο πρακτικό μέρος του μαθήματος. 

Με την ολοκλήρωση του μαθήματος οι φοιτητές - φοιτήτριες θα είναι σε θέση 

  • Να αναλύουν και να κατανοούν τα βασικά χαρακτηριστικά του πεδίου της βίντεο τέχνης, τα βασικά χαρακτηριστικά των πολυμέσων (video, ήχος, κείμενο, εικόνα) και την σχέση τους με τον χώρο, τον χρόνο, το σώμα και την τεχνολογία

  • Να εφαρμόζουν οπτικοακουστικά μέσα στην σύνθεση και δημιουργία ενός οπτικοακουστικού καλλιτεχνικού έργου βίντεο τέχνης

  • Να συνδυάζουν διευρυμένες μεθοδολογίες με ποιητικές και τεχνολογικές αφετηρίες στην δημιουργία ενός οπτικοακουστικού καλλιτεχνικού έργου βίντεο τέχνης

  • Να οργανώνουν τα στάδια σύλληψης και παραγωγής ενός οπτικοακουστικού καλλιτεχνικού έργου βίντεο τέχνης

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

🔵 🔴 🟡 Θεωρία (2 ώρες)

  1. Προσεγγίζοντας την καλλιτεχνική πράξη και την έννοια των πολυμέσων
  2. Αποτύπωση, προβολή, αναπαραγωγή: Πολυμεσικές τροχιές
  3. Βίντεο Τέχνη: Το ιστορικό, κοινωνικό και τεχνολογικό πλαίσιο στον 20ο αιώνα
  4. Βίντεο Τέχνη: Χρόνος, οπτικοακουστική σύνθεση και μη-γραμμική αφήγηση
  5. Βίντεο Τέχνη: Σώμα, χειρονομία και performance art
  6. Βίντεο Τέχνη: Επιτελεστικές και πολυμεσικές προσεγγίσεις αρχείου
  7. Βίντεο Τέχνη: Βίντεο ποίηση, αλληγορία και κείμενο
  8. Βίντεο Τέχνη: Διευρυμένες μορφές – βίντεο γλυπτά και χώρος
  9. Βίντεο Τέχνη: Ψηφιακές προεκτάσεις, animation
  10. Καλλιτεχνικές μελέτες περίπτωσης ΙΙ
  11. Καλλιτεχνικές μελέτες περίπτωσης ΙΙΙ
  12. Προσκεκλημένος καλλιτέχνης από τον χώρο της Βίντεο Τέχνης/Πολυμέσων
  13. Ανασκόπηση μαθήματος και καλλιτεχνικών project (εργασιών)

🔵 🔴 🟡 Εργαστήριο (1 ώρα)

  1. Γνωριμία με λογισμικά επεξεργασίας βίντεο και ήχου Ι
  2. Γνωριμία με λογισμικά επεξεργασίας βίντεο και ήχου ΙΙ
  3. Επεξεργασία βίντεο Ι
  4. Επεξεργασία βίντεο ΙΙ
  5. Επεξεργασία βίντεο ΙΙΙ
  6. Επεξεργασία βίντεο ΙV (Feedback για τα φοιτητικά έργα I)
  7. Επεξεργασία βίντεο V
  8. Επεξεργασία βίντεο VI
  9. Επεξεργασία βίντεο VΙΙ
  10. Επεξεργασία βίντεο VΙΙΙ
  11. Feedback για τα φοιτητικά έργα II
  12. Προσκεκλημένος καλλιτέχνης από την Βίντεο Τέχνη/Πολυμέσα
  13. Ανασκόπηση μαθήματος και καλλιτεχνικών project (εργασιών)
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

Γλώσσα αξιολόγησης: Ελληνική

🔵 🔴 🟡 Μέθοδος αξιολόγησης: 

  • 50% καλλιτεχνικό έργο
  • 40% οπτικοακουστικές ασκήσεις
  • 10% γραπτή ανάλυση του έργου

 Σημείωση: Tα πιο ολοκληρωμένα φοιτητικά έργα επιλέγονται για συμμετοχή σε curated screenings (φοιτητικές ενότητες ή όχι) διεθνών φεστιβάλ βίντεο τέχνης / ψηφιακής τέχνης (Video Art Miden, ADAF, IFPA κ.α.) ενδυναμώνοντας κατά αυτό τον τρόπο το καλλιτεχνικό portfolio των φοιτητών/τριων.

ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ - ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
  • Χρήση PowerPoint και οπτικοακουστικών παραδειγμάτων (13 διαλέξεις)
  • Υποστήριξη μαθησιακής διαδικασίας μέσω του  eClass με εβδομαδιαία παροχή οπτικοακουστικού υλικού, συνδέσμων, φωτογραφιών, έξτρα βιβλιογραφίας και σχετιζόμενων πληροφοριών (εκθέσεις, πολιτιστικά ιδρύματα κ.α.)
  • Χρήση Τ.Π.Ε. κατά τη διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. κατά την επικοινωνία με τις φοιτήτριες και τους φοιτητές.
  • Μαθησιακή διαδικασία μέσω ηλεκτρονικής πλατφόρμας.
  • Επικοινωνία με φοιτητές μέσω email και μέσω ηλεκτρονικού χώρου συνομιλιών στο e-class.
eCLASS ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

https://eclass.uop.gr/courses/373/ 

ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

🔵 🔴 🟡 Συγγράμματα Μαθήματος [ΕΥΔΟΞΟΣ]

  • Perree, Rob (2020). Εισαγωγή στην Βίντεο Τέχνη. Αθήνα: Εκδόσεις Αιγόκερως
  • Μήτρου, Ι. (2023). Φαινομενολογία και Αισθητική των Μέσων και Σωματικότητα στην ψηφιακή εποχή. Εκδόσεις Μπαρμπουνάκης
  • Σαντοριναίος, Μ. κ.α. (2015). Από τις Σύνθετες τέχνες στα Υπερμέσα: Για τον καλλιτέχνη της Ψηφιακής Τέχνης. Kallipos eBook 

Έξτρα Βιβλιογραφία

  • Paul, C. (2008) Digital Art. London: Thames and Hudson
  • Manovich, L. (2001). The Language of New Media. MA: The MIT Press
  • Viola, B. (2004). The Art of Bill Viola. Thames and Hudson.
  • Kaye, N. (2007). Multi-media: Video, Installation, Performance. London: Routledge
  • Eamon, C. (2009). Film and Video Art. London: TATE Publishing.
  • Spielmann, Y. (2005). Video: The Reflexive Medium. MA: The MIT Press.
  • Andrews, C.M. (2014). A History of Video Art. London: Bloomsbury
  • Martin, S. and Grosenick, U, (2006). Video Art. London: Taschen.
  • Bishop, C. (2005). Installation Art: A Critical History. New York: Routledge
  • Ingold, T. (2013). Making: Anthropology, Archaeology, Art and Architecture. London: Routledge.
  • Lippard, L. (1997). Six Years: The Dematerialization of the Art Object from 1966 to 1972. University of California Press.
  • Νεγρεπόντε, Ν. (1995). Ψηφιακός Κόσμος. Εκδόσεις Καστανιώτη
  • McLuhan, M. (1964). Understanding Media: the extensions of man, New York: McGraw-Hill
  • Δεληγιάννης, Γ. (2007). Διαδραστικά Πολυμέσα και Ψηφιακή Τεχνολογία στις Τέχνες. Αθήνα, Εκδόσεις Fagotto
  • Λαζαρίνης, Φ. (2015). Πολυμέσα. Αθήνα: Kallipos eBook